de nog vrij jonge luchtvaart

De drang tot vliegen heeft de mens altijd beziggehouden. De nog steeds vrij jonge luchtvaart heeft een totale ommekeer gebracht. De wereld kan afgereisd worden zonder dat het veel tijd kost. Binnen de twaalf uur sta je aan de andere kant van onze blauwe bol.

De broers Orville (1871-1948) en Wilbur Wright (1867-1912) verdienden hun brood met een fietsenmakerij in Dayton in de Amerikaanse staat Ohio. Ze werden vooral geïnspireerd door de geschriften van de werktuigkundige Otto Lilienthal uit Berlijn.  Edoch … Otto Lilienthal kwam in 1896 om het leven tijdens een experiment met een zweeftoestel.

De broers Wright wilden een bestuurbaar toestel maken, met vleugels en een motor. In 1902 bouwden ze een zweefvliegtuig met bevredigende vliegeigenschappen. De tweedekker van de Wrights kreeg een spanwijdte van 12,2 meter en een lengte van 6,4 meter. Het dragend oppervlak van de vleugels was 47,4 vierkante meter.

De volgende stap was het ontwerpen van het eerste motorvliegtuig. Orville en Wilbur Wright maakten de eerste motorisch voortbewogen vlucht op 17 december 1903 op het strand van Kitty Hawk in North Carolina, nadat een eerste poging drie dagen eerder jammerlijk mislukte.

Op die gedenkwaardige 17 december werden vier pogingen ondernomen, waarbij Orville en Wilbur elkaar als piloot afwisselden. Bij de eerste poging hield Orville het vliegtuig twaalf seconden in de lucht. Hierbij werd een afstand van 37 meter afgelegd. Later op de dag maakte Wilbur een vlucht van 59 seconden. Hij legde 256 meter af.

De luchtvaart was geboren. Goed tien jaar later werden de eerste vliegtuigen al ingezet in W.O.I.

Hoe betrekkelijk dichtbij die tijd was, leid ik af aan de ouderdom van mijn grootmoeder Marie. Net als Orville (1871-1948) werd ook zij in 1871 geboren, werd 82 en overleed in 1953 ,een maand voor de geboorte van mijn broer Herman, die 10 jaar jonger is dan ik. Herman is een bijna zeventiger, ik een bijna tachtiger …De tijd vliegt.