Bommenwerper ramt “Empire State Building”

De bendeleden van nine/eleven in 2001 waren niet de eersten om door Amerikaanse torens te vliegen. In de ochtend van 28 juli 1945 ramde een tweemotorige Amerikaanse Mitchell-bommenwerper in dichte mist de ‘Empire State Building’ in New York.

Hoewel de basisstructuur van de immense wolkenkrabber intact bleef en er geen echt instortingsgevaar dreigde, was de schade groot. Ook in mensenlevens. Bij het ongeluk kwamen in totaal 14 personen om het leven.

* De Empire State Building was in 1945 nog de grootste wolkenkrabber ter wereld. Piloot William F. Smith Jr., die tijdens W.O.II  al verschillende gevaarlijke expedities had geleid, vertrok vanuit Massachusetts voor een regulier personeelstransport naar een luchthaven bij New York.

* Rond de plek van bestemming was het zicht zeer slecht wegens een dichte mist. Smith vroeg toch toestemming om te landen, maar de luchtverkeerstoren was streng : zicht te slecht en landen onverantwoord.

* De Amerikaanse piloot was eigenwijs en zette de landing toch in. Met desastreuze gevolgen.

* Smith maakte een lichte bocht om recht over Manhattan te vliegen.Toen de lucht een beetje openbrak , bemerkte de piloot tot zijn groot afgrijzen dat hij tussen de wolkenkrabbers vloog. Te laat om een ongeluk te voorkomen.

* Smith ramde de noordwand van de Empire State Building ter hoogte van de 79e verdieping waar de kantoren van de Catholic Relief Services gevestigd waren. De bommenwerper sloeg een gat van ongeveer vijf bij zes meter in het imposante gebouw.

* De piloot kwam bij de crash om het leven, net als 2 van zijn collega’s in het vliegtuig en 11 personen in de wolkenkrabber, 14 in totaal. Daarnaast raakten tientallen mensen ernstig gewond.

* In de Empire State Building brak meteen een grote brand uit. Vele aanwezigen raakten ingesloten. Na zowat 40 min. was de brand volledig onder controle. De 11 konden zich redden.

Ravage in het Empire State Building na de crash (Publiek Domein – wiki)

* De verzamelde pers had het vooral over Betty Lou Oliver, een van de overlevenden van de ramp. Oliver werkte als lift-operator en bevond zich op de tachtigste verdieping toen de bommenwerper de wolkenkrabber ramde. Ze werd door de impact uit de lift geblazen.

* Omstanders probeerden de gewonde Oliver snel in veiligheid te brengen door haar in een andere lift te stoppen. Maar toen de deuren sloten, sloeg het noodlot opnieuw toe. De liftkabels knapten door de inslag van een van de vliegtuigmotoren en de liftcabine stortte met een enorme vaart naar omlaag.

* Pas na 75 verdiepingen kwam de cabine eindelijk tot stilstand. Oliver overleefde de gevaarlijke tocht op wonderbaarlijke wijze.

* Reddingswerkers troffen de Amerikaanse met gebroken bekken, rug en nek aan, maar …ze ademde nog. Betty Lou Oliver belandde in het Guinness Book of Records. Nooit eerder overleefde een mens zo’n lange vrije val.

* Dat de Amerikaanse deze bizarre val overleefde, was vooral te danken aan de geknapte liftkabels die op de grond een soort kussen vormden waardoor de landing werd verzacht. Ook de geperste lucht in de cabine zorgde voor een vertraagde val.      Betty Lou Oliver leefde na haar avontuur nog 54 jaar. (gelezen en bewerkt uit Historiek/Wikipedia)