Dood in ‘Le Mans 1955’

Op 11 juni 1955 , vandaag exact 67 jaar geleden, lieten 83 toeschouwers en 1 rijder het leven na een bijzonder zware crash tijdens de “24 uur van Le Mans.” De beelden zijn nog steeds huiveringwekkend.

* Rond het circuit van Le Mans hadden zich die 11 juni  zo’n 250.000 autofans verzameld. Van het circuit gescheiden door enkele stapels hooibalen. Amateuristisch tot en met . Maar men wist niet beter. Toen gebeurde het grootste drama uit de autosportgeschiedenis.

* De race was al enkele uren bezig. Vlak voor de pitlane reed Pierre Levegh in zijn Mercedes achter op een Austin Healey en vloog met auto en al de lucht in. Net in een zone waar heel veel mensen stonden vlogen de brokstukken het publiek in.

* Een hel op aarde werd ontketend. 84 mensen lieten op slag het leven. Nog eens  80 mensen liepen erge en minder erge verwondingen op.

* Ook rijder Levegh overleed (fotoL boven), uit de Mercedes gekatapulteerd omdat hij … geen gordel droeg. Net als andere rijders had hij gedacht zo sneller uit een brandend wrak te kunnen ontsnappen. Niet dus.

* Mercedes trok zich meteen terug uit de wedstrijd , maar de race ging verder. De organisatie was doodsbenauwd dat het publiek massaal naar huis zou gaan. De wegen zouden dichtslibben. Voor ambulances was het onmogelijk om af en aan te rijden.

* Jaguar vond zich niet verantwoordelijk. Hun rijder Hawthorn won de race.

* Als gevolg van de crash werd in veel landen autosport meteen verboden. Later werd weer geracet, behalve in Zwitserland. Daar is ‘autosport’ sindsdien nog steeds verboden. Overal  werden de circuits veiliger gemaakt, zeker voor de toeschouwers.

* Het zware ongeval tastte de populariteit van Le Mans niet aan. Het was de belangrijkste race ter wereld, maar autosport blijft wel erg gevaarlijk.

JACKY ICKX

*** Onze Jacky Ickx won zes (6) keer de 24 uren van Le Mans . Hij kreeg al gauw de bijnaam ‘Monsieur Le Mans’.

* Ickx’ grootste overwinning was die van 1969.  Voor de race had Ickx geprotesteerd tegen de in die tijd nog steeds gebruikelijke Le Mans-start, waarbij de coureurs de baan rennend oversteken, in hun auto springen, starten en racen. Dat leidde vaak tot levensgevaarlijke situaties. Toch bleef men blind en doof voor Ickx betoog.

** Ickx weigerde evenwel dergelijke start, liep doodgemoedereerd de baan over, stapte in zijn wagen, snoerde zichzelf goed in de veiligheidsgordels en ging dan pas als allerlaatste van start. De organisatoren begrepen meteen.

*** Het gelijk van Ickx bleek snel. Reeds in de eerste ronde verongelukte John Woolfe. Hij droeg … geen veiligheidsgordels.

* Ickx kwam gestaag naar voor in de lange race. De strijd ging door tot in de laatste ronde. Tot Ickx, door gebruik te maken van het slipstream effect, in de allerlaatste bocht de leiding pakte en de race won met het kleinste verschil ooit.

** Ickx-Olivier haalden het als team van het duo Hermann/Larrouse. Want … 24 uur lang alleen racen kan moeilijk. Wij waren er toen niet bij , maar Ickx vertelde het ons vele jaren later op een vlucht van Nice naar Brussel.

**** Die Ickx-zege wordt als een der grootste overwinningen in de geschiedenis van de autosport bestempeld. De veiligheid van racers én publiek ging daarna met sprongen vooruit. Maar een 100% veilige sport zal het nooit worden. Maar welke sport is dat wel?

* De overwinning van Ickx leidde er ook toe dat de organisatoren van de 24-uursrace eindelijk beslisten dat er voortaan niet meer gestart mocht worden op de traditionele Le Mans-manier omwille van de veiligheid. Ook daar is Ickx nog fier op.      (foto: Jacky Ickx 75)

*** Geïnteresseerd ? Zeker ook eens gaan kijken bij Wikipedia. Het stuk begint zo …

Jacques Bernard (Jacky) Ickx (Brussel, 1 januari 1945) is een Belgisch autocoureur. Hij was actief in de Formule 1, langeafstandsraces en woestijnrally‘s. Jacky Ickx, zoon van motorsportjournalist Jacques Ickx, begon zijn carrière als motorrijder en werd onder meer kampioen van België trial met zijn Zündapp (foto), vooraleer over te schakelen naar het autoracen