DE KEVER VAN PORSCHE

In 1934 kreeg Ferdinand Porsche van Adolf Hitler de opdracht om een auto te ontwerpen die groot genoeg was om ‘twee volwassenen en een kind’ of ‘drie soldaten met een mitrailleur’ te vervoeren.

* De auto moest een topsnelheid kunnen halen van minstens 100km/u en weinig onderhoud vragen. Na twee jaar tekenen en sleutelen had Porsche drie werkende prototypes klaar.

* Hitler was zo erg onder de indruk dat hij zijn plannen aan het Duitse volk presenteerde. De F├╝hrer zou iedere Duitser een Kraft durch Freude Wagen geven.

* In 1940 waren de fabrieken klaar om de auto’s van Ferdinand Porsche in massaproductie te vervaardigen. Maar Hitler had nog andere plannen.

* De oorlog brak uit en binnen de kortste keren stond Europa voor de tweede keer in amper twintig jaar weer helemaal op zijn kop. De Porsches werden opzijgezet ten koste van een enorme hoeveelheid legermateriaal.

* In tegenstelling tot Hitler overleefde Kracht durch Freude wel de oorlog. En dit keer werd het ontwerp van Porsche wel in massaproductie aangemaakt. De naam van de auto werd veranderd in Volkswagen Kever en werd een van de populairste auto’s ter wereld.

MAAR HOLA

*** Jan Willekens uit Veerle-Heide, een zeer aandachtige lezer van GvL, wou even reageren op dit artikel:
Jan: “Wat velen niet weten is dat de patenten van de kever auto niet van F. Porsche zijn maar van Josef Ganz.
Ganz was een Hongaars ( Duits-Joodse roots ) ingenieur – autobouwer. Hij lanceerde voor zijn ontworpen auto de naam ” kever “.
In 1933 werd hij gearresteerd door de Gestapo ( nazi’s ) en al zijn patenten werden afgenomen.
Ferdinand Porsche ging in opdracht van Hitler met zijn uitvinding lopen.
Volkswagen heeft dit nooit echt kunnen toegeven en over Ganz werd niet graag gesproken.
Toch heeft hij op latere leeftijd een soort pensioenvergoeding gekregen van VW als compensatie.”