vernuft in een paardenkont

‘Dit wist je wellicht nog niet’ , denkt mijn ex-schoolmaat Louis uit lang vervlogen tijden hardop … Waar een paard , liever twee zelfs, al goed voor is (zijn).

Spoorlijnen

De standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter.
Dat is een standaardmaat die overal gebruikt wordt.
Waarom is deze ‘ongewone’ maat genomen?
Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden,
en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn.
Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat?
Omdat dat dezelfde maat was die de eerste tramlijnen hadden.
Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram?
Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen
van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren


 
Waarom hadden die karren nu zo een rare maat?
Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af
op de oude wielsporen in de baan.


  
Vanwaar kwamen die wielsporen?
Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen tot in Engeland.
Deze waren overal even breed en er werden op voorhand  ‘groeven’ in gemaakt
waarin precies hun karren en strijdwagens pasten,
zo werd er geen enkele wagen beschadigd..



Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden,
wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails.
Nu kunt ge u afvragen: maar waarom 1,43 meter?
Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden