Hoezo diesel ?

België maakt jacht op dieselrijders. Dachten wij toch. Ik mag bv. met mijn dieselke Antwerpen niet meer binnen of ik krijg een fikse boete. Maar wat las ik vanmorgen in DM ?

tanken-brandstof-diesel-benBelgië betaalt 451 miljoen euro per jaar aan bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma’s, waardoor de inkomsten van de kilometerheffing deels worden tenietgedaan.

Truckers, taxi- en buschauffeurs kunnen in België een terugbetaling krijgen van de accijnzen op diesel. Dankzij dat systeem komen bijvoorbeeld heel wat Nederlandse transportfirma’s bij ons tanken. De korting bedraagt vandaag iets minder dan 25 eurocent per liter, ongeveer een vijfde van de prijs aan de pomp.

Het gunsttarief werd in 2004 ingevoerd als een steunmaatregel voor de logistieke sector. “Voor ons maakt dit nog steeds het verschil tussen het hoofd boven water houden of kopje ondergaan in de internationale concurrentie”, zegt Frederic Keymeulen van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

Dat de korting enkel geldt voor diesel, en niet voor het minder vervuilende benzine, komt omdat de vrachtsector haast uitsluitend op diesel rijdt.

Zo, dat weten we weer.