Piloot maakte verschillende beginnersfouten

Details over fatale vlucht van Emiliano Sala

Vandaag om 15:58 door rahe | Bron: The Sun, Fox NewsHN –

5e563d28-390d-11e9-b415-48a3d2882de7_web_scale_0.060307_0.060307__Er raken steeds meer details bekend over de fatale vlucht van de Argentijnse voetballer Emiliano Sala. Op weg van Nantes naar zijn nieuwe club Cardiff City verdween het gehuurd sportvliegtuigje van de radar, twee weken later werden het wrak en het lichaam van Sala gevonden in het Kanaal. Van de overblijfselen van piloot David Ibbotson ontbreekt voorlopig elk spoor. De 59-jarige piloot heeft volgens The Sun en Fox News wel enkele cruciale fouten gemaakt.

Het zijn geen kleine fouten die de Britse tabloid The Sun op gezag van de Argentijnse journalist Christian Martin toeschrijft aan piloot Ibbotson. De man zou besloten hebben om zonder vlieginstrumenten te vliegen, die nochtans van vitaal belang waren in de bewolkte omstandigheden op de dag van de feiten. Hij zou ervoor geopteerd hebben om Visual Flight Rules (VFR) te gebruiken in plaats van Instrument Flight Rules (IFR). VFR betekent simpel uitgelegd op het zicht vliegen.

Concreet betekent het dat hij “het gebrek aan zichtbaarheid van een horizontale lijn accepteerde”. IFR is niet verplicht bij bewolkt weer, het is aan de piloot om te beslissen of hij de vlucht tot een goed einde kan brengen zonder gebruik te maken van navigatie-instrumenten. Martin beschrijft het daarom als een “beginnersfout”. Onder VFR moeten piloten namelijk een minimum aan zichtbaarheid hebben, en die zou er niet geweest zijn.

Daarnaast zou Ibbotson ook het licentienummer van zijn toestel fout hebben ingevuld op de vluchtpapieren. Er rijzen al langer vragen over de vlucht die Sala nam, die door zijn entourage werd geregeld. Eerder raakte al bekend dat de piloot geen commerciële licentie had en dus geen betalende passagiers mocht vervoeren. Ibbotson mocht met zijn privélicentie wel passagiers meenemen, maar daar geen geld aan verdienen. Daarnaast bleek uit een bericht van de man zelf op Facebook dat hij moeite had met het landingssysteem, waar hij weinig ervaring mee had. Dat Ibbotson geen licentie had om betalende passagiers te vervoeren, wordt ook door Martin nog eens aangehaald.