LAAKDAL IN DE 17de EEUW

Bij het klasseren van zijn kaartenarchief vond Ludo Helsen dat hij toch eens aandacht mocht vragen voor de situatie van het huidige Laakdal in de zeventiende eeuw.

De drie dorpen liggen administratief  van elkaar gescheiden. (klikken op kaart)

Knipsel.24JPG

 

Veerle behoort tot de meierij van Geel , Eindhout behoort tot die van Herentals , en Vorst hoort helemaal niet bij het markgraafschap Antwerpen , maar bij de meierij van Zichem en het  Land van Leuven.

Geografisch is de kaart ver van 100% juist , Vorst ligt te ver van de Loonse grens , de loop van de rivieren is op vele plaatsen verkeerd , maar de administratieve indeling is juist. Niets wees er drie en een halve eeuw geleden op dat die drie dorpen ooit een geheel zouden vormen. (LH)

 

De toestand in onze gewesten in de 17de eeuw …

– In 1609 werd tussen het Noorden en de Spanjaarden het twaalfjarig bestand gesloten. Spanje erkent de onafhankelijkheid van het Noorden terwijl het Zuiden onder Spaans bewind bleef.
– In 1648 werd het Tractaat van Münster gesloten. Dit verdrag stelde een einde aan de godsdienstoorlogen doch was zeer nadelig voor de Zuidelijke Nederlanden, immers:

– een definitieve scheiding tussen Zuid en Noord werd bekrachtigd

– de sluiting van de Schelde en het Zwin werd bevestigd.( Art.15 van het Tractaat van Münster luidt als volgt:
” De rivieren van de Schelde zoals ook de kanalen van het Sas, het Zwin en de andere wateren die er in uitmonden zullen worden gesloten gehouden van de zijde der Heeren Staten.”
het Zuiden werd beroofd van een eigen overzeese handel en is aldus afhankelijk van het Noorden.
– In 1665 werd het kanaal Oostende-Brugge gegraven.
– Het Noorden kende haar Gouden Eeuw met de Oost- en West-Indische Compagnies. Rond 1700 was de Noord-Nederlandse vloot meer dan twee maal zo groot als de Engelse en Franse vloot samen.

De Zuidelijke Nederlanden kwamen tot verval. Oostende houdt zich recht met de visvangst en het kapen.

– Op 7 juni 1698 gaf de Koning van Spanje toelating aan de Zuidelijke Nederlanden tot het oprichten van een eigen handelsvloot voor overzeese gebieden doch zulks is nooit gestart en dit hoofdzakelijk door de onderlinge naijver van de Vlaamse steden.