GEZOND ‘UURTJE VROEGER OP’

herfstNiet vandaag 21 sep, maar maandag 23 sep begint de astronomische herfst. Dag en nacht zullen even lang zijn. De dagen worden nog korter. Tot we het beu zijn, maar … vanaf 21 dec lengen de dagen weer.

Nog belangrijker vinden we de overschakeling van zomertijd naar wintertijd (zeg nooit winteruur/zomeruur) tijdens het laatste weekend van oktober…

4 miljoen deelnemende EU-burgers spraken zich onlangs uit voor het invoeren van een permanente zomertijd. Op Europees niveau is men er nog steeds niet over eens. Maar … wintertijd of zomertijd, voor gezonde mensen maakt het niet zoveel uit. Zij kunnen niet vroeg genoeg vanonder de lakens kruipen, vinden twee mensen die het kunnen weten .

  • De Nederlandse personal-trainer Sven Maarschalk is ervan overtuigd dat de ochtendstond goud in de mond heeft. Als je een uurtje vroeger uit bed rolt dan normaal, begin je vrolijker aan de dag dan mensen die zich ’s morgens slaapdronken op het werk storten .
  • Johan Verbraecken , slaapexpert verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, bevestigt dat verhaal. Dan toch ‘Leve de zomertijd’ ? Het ziet er naar ui .

Volgens Maarschalk is het bovendien een goed idee om je wekker steeds een uur vroeger te zetten. De reden?

“Als je ’s morgens de tijd neemt om wakker te worden en wat aan lichaamsbeweging doet , kom je vrolijker op je werk. Gezonde mensen die tot op het laatste moment blijven liggen en in bed e-mails checken op hun smartphone of tablet, raken al gestresseerd voor ze goed en wel wakker zijn. Dat zou een nefaste invloed hebben op hun humeur.

Slaapexpert Johan Verbraecken volgt de redenering van Maarschalk.

“Het is heel zinvol om vroeger op te staan dan je gewoon bent. Vandaag de dag gaan mensen vaak (te) laat slapen. Ze staan ook later op, wat een impact kan hebben op hun gemoedstoestand”.

Je moet uiteraard rekening houden met je bioritme”, gaat hij verder. “Ben je een avondmens , dan zal je het wellicht moeilijk hebben om een uur vroeger op te staan . Wie van nature al een ochtendmens is , zal er voordelen uit halen ”, zegt hij beslist.

Toch is het volgens Verbraecken niet onmogelijk om je bioritme wat te verschuiven.

Als je geen extreem bioritme hebt , kan je je eigen ritme resetten . Na vier dagen is je lichaam al aangepast aan het nieuwe schema ,” zegt de slaapexpert .

Hij raadt ook aan om ’s morgens een kwartiertje te gaan joggen.

“Het zet je systeem in gang. Je bloeddruk stijgt , het hartritme gaat de hoogte in en je krijgt energie voor een hele dag. Dat heeft een gunstig effect op je humeur en je prestaties . Zelfs mensen die (te) weinig slapen , plukken hier de vruchten van.”

Verbraecken geeft nog mee dat het slaapritme in een mensenleven een paar keer verschuift . “ Tieners gaan doorgaans later slapen. Ouderen worden vanzelf een ochtendtype .”